Je na elektrický skútr nutný řidičák

Date:

Elektrický skútr je praktickým dopravním prostředkem. Jak je to s řidičským oprávněním a dalšími náležitostmi jeho provozu?

Jaké jsou výhody elektrického skútru

Elektrické skútry jsou dopravní prostředky, které se vyznačují tichým provozem a minimálními provozními náklady. Jak si je spočítat? Vycházejme z faktu, že průměrná cena elektřiny se v současné době pohybuje na hodnotě 4,61 Kč/kWh.

Budeme-li uvažovat spotřebu skútru zhruba 3 kWh, dospějeme jednoduchým výpočtem k tomu, že provoz skútru na 100 km stojí necelých 14 Kč. Vychází tedy ve srovnání s jinými dopravními prostředky velice levně.

Podobně nezdraží provoz ani servis, neboť výměnám oleje, svíček, řemenů a válečků variátoru můžete dát jednoduše sbohem.

Navíc vám elektrické skútry život ulehčí i ve smyslu nutné administrativy. Řidičák na elektroskútr totiž není ve všech případech nutný.

Které druhy skútrů jsou „bez řidičáku“

Tato specifická kategorie, pro kterou se žádné oprávnění nevyžaduje, je vymezena následujícími parametry:

  • trvalý výkon nejvýše do 250 W, respektive 1000 W při chvilkovém výkonu v maximální zátěži
  • maximální rychlost elektronicky limitována do 25 km/h
  • přídavné cyklo pedály, kdy elektromotor plní pouze funkci dopomoci při jízdě

Skútry těchto parametrů jsou legislativně zařaditelné mezi elektrokola. Nicméně nabídnou plnohodnotnou výbavu a se svými protějšky z kategorie skútrů s řidičským oprávněním se mohou plnohodnotně rovnat.

Kromě toho vám nabídnou i další přednosti:

  • skútry nemají registrační značku
  • skútry nepotřebují vlastní technický průkaz
  • se skútrem nemusíte na technickou kontrolu
  • ke skútru neplatíte povinné ručení

Do stejné kategorie pak patří i některé elektrokoloběžky. Zároveň to podmiňuje ještě jeden důležitý fakt: Na tato „elektrovozítka“ současná legislativa stále nepamatuje.

Staví tak jezdce na nich na úroveň cyklistů a nevyžaduje po nich po dovršení 18 let věku povinně helmu. Nicméně v zájmu vlastní bezpečnosti byste na skútr bez helmy jednoduše usednout neměli nikdy.

Jaký typ řidičského oprávnění musím mít na ostatní skútry a jak je registrovat

V případě, že je řidičák na elektroskútr naopak vyžadován, budete potřebovat řidičské oprávnění AM (od 15 let), případně vyšší skupinu A.

V jednotlivých kategoriích je omezen výkon motoru. Ve skupině AM jsou to konkrétně 4 kW. Toto omezení je v platnosti od roku 2013. U skútrů zařazených do skupiny A1 je omezení stanoveno do 11 kW.

Tento typ budete muset nechat registrovat na odboru dopravy do evidence motorových vozidel. S sebou byste tam měli mít zelenou kartu (doklad o zaplaceném povinném ručení), doklad o koupi stroje (faktura nebo kupní smlouva), svůj doklad totožnosti (občanský průkaz) a COC list, což je dokument, který dostanete už se zakoupeným skútrem.

Vydává ho automaticky každý výrobce. Ten posléze vyměníte za velký technický průkaz.

━ nové příběhy

Kdo otevře dveře s rozbitým nebo zaseknutým zámkem? No přece profesionálové ze Zámečnictví Key!

Hledáte profesionální společnost s dlouhodobým působením na trhu, která se specializuje na opravu rozbitých nebo zaseknutých zámků? Zámečnictví Key poskytuje cenově dostupné služby, specializující se...

Kupte stylové, dostupné vivo V40 SE a vyhrajte zájezd na zápas Česka na EURO

Společnost vivo uvedla na trh stylovou a dostupnou novinku v podobě vivo V40 SE. Ten zaujme především luxusním designem a výbavou, kterou v dané...

Co jsou kanabinoidy a jak fungují?

Kanabinoidy představují látky, o kterých se stále častěji hovoří v souvislosti se širokým spektrem jejich pozitivních účinků. Které to jsou? Co jsou kanabinoidy a jaký...

vivo X100 Pro: špičkový fotomobil pro každou příležitost

Společnost vivo uvádí na trh svou novou vlajkovou loď – model vivo X100 Pro, který dále posouvá možnosti fotografování mobilních zařízení. Přináší snímky v profesionální...

Jak léčit bolest nohy

Bolest nohy je nepříjemným a často omezujícím problémem, který může postihnout každého z nás. Může se objevit v různých oblastech nohy, jako jsou chodidlo,...
- Komerční sdělení -pr článek